×ADMIRAL HIPPER*
Admiral Hipper dělal čest svému jménu a zúčastnil se velkého množství akcí během války. Vedl německý útok na Trondheim během "Operation Weserübung", a zatímco jeho sesterská loď Blücher byla potopena norskou pobřežní obranou, Admiral Hipper potopil dne 8. dubna 1940 britský torpédoborec HMS Glowworm. Popis tohoto střetu jsme záměrně umístili do tohoto článku, vzhledem k tomu, že se jedná o příliš malou operaci na to, abychom jí věnovali celý jeden článek v záložce BITVY.
V dubnu 1940 britská Royal Navy poslala námořní svaz vedený bitevním křižníkem HMS Renown klást miny v norských vodách. Operation Wilfred byla navržena tak, aby se zabránilo vývozu švédské železné rudy do Německa, a vyprovokovala německou reakci.
Dne 7. dubna 1940 malý torpédoborec HMS Glowworm ztratil muže, který spadl přes palubu, a v důsledku toho se oddělil od hlavní britské síly, aby muže nalezl. 8. dubna během návratu k hlavním britským silám narazil torpédoborec na dva německé torpédoborce Z11 Bernd von Arnim a Z18 Hans Lüdemann, část německé invazní síly do Norska. Torpédoborce ale na moři nebyly samy, byly doprovod těžkého německého křižníku, Admirál Hipper.
Bližší z německých lodí nejprve signalizovala, že je švédská a pak zahájila na Glowworm palbu. Malá loď neměla papírově proti větší německé lodi šanci, ale přesto se jí minimálně jeden zásah nepřátelské lodi. Německé torpédoborce ustupovaly a žádaly o pomoc. Té se jim mělo brzy dostat. Britský kapitán Gerard Roope tušil, že se na moři mohou nalézat těžší jednotky, ale protože britská admiralita potřebovala vědět jaké, následoval německé torpédoborce.
Přibližně v 9:50 se z mlhy vynořil monstrózní obrys těžkého křižníku s osmi děly ráže 203 mm a pancířem, který nemohl Glowworm svými děly ohrozit. Admiral Hipper poté, co bezpečně identifikoval nepřítele od svých lodí, se rychle zapojil do boje.
HMS Glowworm byl beznadějně překonaný lodí, která byla desetkrát větší ale to neodradilo nadporučíka Roope v tom, aby podnikl rozhodný útok na obrovskou německou loď.
Pro lepší představu o velikosti obou lodí - Admiral Hipper měřil téměř 203 metrů, naproti tomu HMS Glowworm pouhých 98,5 metru. Výzbroj německého křižníku se skládala z děl 8 × 20,3 cm, 12 × 10,5 cm, 12 x 3,7 cm, 8 x 2 cm, a 6 x torpédometu 53,3 cm... Oproti tomu britský torpédoborec disponoval pouhými 4 děly ráže120 mm a torpédomety 2 x 5 x 53,3 cm. Hipper byl obrovský ve srovnání s malým Glowwormem. Ačkoli křižník měl mít v souladu se smlouvami výtlak maximálně 10 000 tun, ve skutečnosti měl výtlak téměř 14 000 tun.
Za normálních okolností by se Roope jednoduše snažil velký křižník jen sledovat, ale tohle nebyly normální časy. V odporném počasí bylo velmi nepravděpodobné, že by mohl udržovat kontakt se svým velkým soupeřem, takže Roope se rozhodl bojovat.
Hipper, který vezl do Norska stejně jako torpédoborce vojáky zahájil palbu na malý torpédoborec. Roope se rozhodl zkusit torpédový útok. Glowworm položil kouřovou clonu a blížil se k velkému křižníku, ale byl opakovaně zasažen. Německé granáty zničily ošetřovnu, antény lodi a zablokovaly lodní sirénu, která ječela až do konce souboje. jedna z ran zabila kapitánova psa, který u něj seděl, ale Roope zůstal nezraněn.
Admiral Hipper, první z pěti lodí své třídy těžkých křižníků, sloužila v německé Kriegsmarine během Druhé světové války. Stavba lodi začala v loděnici Blohm & Voss v Hamburku v červenci 1935 a loď byla spuštěna na vodu v únoru 1937.
Admirál Hipper vstoupil do služby krátce před vypuknutím války, v dubnu roku 1939. Loď byla pojmenována po admirálovi Franzu von Hipperovi, veliteli německé bitevní eskadry během bitvy u Jutska v roce 1916 a pozdějším veliteli německé císařské Hochseeflotte.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
Třída - Třída Admiral Hipper
Typ - Těžký Křižník
Začátek stavby - 06.07.1935
Spuštěn na vodu - 06.02.1937
Zařazen do služby - 29.04.1939
Výtlak - 18200 tun
Výzbroj - osm 20,3cm SK
dvanáct 10,5 cm L/65 C/33
sedmnáct 4 cm Flak
několik 3,7 cm L/83
dvacet-osm 2 cm MG L/64
dvanáct 53,3 cm Torpédometů
Pancíř - Do 150 mm
Pohon -
Rychlost - 32,5 kn (60 km/h)
Dosah - 8000 námořních mil
Délka - 205,9 m
Šířka - 21,3 m
Ponor - 7,7 m
Letadla - 3 hydroplány Ar 196
Osádka - 1600 mužů včetně 30 důstojníků
VELITELÉ
Námořní kapitán Hellmuth Heye: 29.04.1939 - 03.09.1940
Námořní kapitán
Wilhelm Meisel: 04.09.1940 - 10.10.1942
Námořní kapitán
Hans Hartmann: 11.10.1942 - 16.02.1943
Námořní kapitán
Fritz Kraus: únor 1943 - březen 1944
Námořní kapitán
Hans Henigst: březen 1944 - květen 1945
Dva útoky, deset vystřelených torpéd a mnohokrát zasažená malá loď. Roope byl ale představitelem dlouhé řady britských kapitánů a nehodlal se vzdát. Potápějící se, hořící Glowworm schopný dosáhnout rychlosti pouhých 20 uzlů vyrazil kolizním kurzem k Hipperu. Němci nebyli schopni na překvapivý útok zareagovat a Glowworm narazil do masivního trupu křižníku na pravé straně za kotvami. Do podpalubí křižníku se nahrnulo 500 tun ledové vody Severního moře.
Glowworm se vzdálil od zraněného nepřítele, ale kapitán Roope věděl že s jeho lodí je konec. Nastal čas, aby zachránil co nejvíce lidí své posádky. Vydal rozkaz k opuštění lodi a jeho posádka začala hledat pochybné bezpečí v ledové vodě. Pak Glowworm explodoval a začal mizet pod hladinou. Roope seděl na kýlu své lodi a svému důstojníkovi řekl, že už si asi nikdy nezahraje kriket.
Pak nastala neočekávaná ,,hvězdná" hodina kapitána Hellmutha Heye, který velel těžkému křižníku Hipper. Snažil se s plavidlem manévrovat tak, aby se přiblížil k potápějícímu se Glowwwormu a zachránil co nejvíce mužů. To se podařilo jen částečně. Mnohým členům posádky již nebylo pomoci a utopili se vyčerpaní v obrovských vlnách.
Kapitán Roope byl ale stále naživu a dělal před nezvratnou zkázou Glowwormu vše pro to, aby zachránil co nejvíce svých mužů, kterým narychlo rozděloval záchranné vesty. Sám však nakonec v rozbouřených vlnách zahynul. Pouze 31 mužům se podařilo katastrofu Glowwormu přežít včetně jednoho důstojníka Roberta Ramsayho.
Na smutném příběhu Glowworm je však ,,pozitivní" fakt, že Němci s přeživšími zacházeli s velkým respektem, o vyčerpané námořníky se příkladně starali. Některým z nich dokonce gratulovali k tomu, že s nimi svedli statečný boj. Kapitán Hipperu Heye pak udělal něco, co v dějinách války nemá obdoby. Napsal britské admiralitě přes mezinárodní Červený kříž dopis, v němž doporučil, aby byl kapitánovi Roopovi udělen Viktoriin kříž, nejvyšší britské vyznamenání za odvahu. Ten Roope skutečně v červenci 1945 dostal. Vyznamenán byl i Ramsay, který přežil zbytek války jako zajatec. Heye, který se stal v kritických chvílích zkázy Glowwormu ,,nečekaným" hrdinou, byl povýšen na admirála a zemřel až v roce 1970.
Ale nyní zpět k samotnému Hipperovi.
V červnu 1940 Admiral Hipper s bitevními křižníky Scharnhorst a Gneisenau participoval v operaci Juno a mezi Severním mysem a Špicberkami potopil nákladní loď. Od listopadu Hipper opět řádil v Atlantiku a při svém prvním výpadu v prosinci 1940 poškodil těžký křižník Berwick chránící konvoj WS-5A a během návratu do domovského přístavu Brest potopil nákladní loď. 12. února 1941 zaútočil na nechráněný konvoj SLS-64, a potopil sedm z celkem devatenácti lodí konvoje. Zbytek lodí se zachránil jen díky tomu, že německému křižníku došla munice...
Od března 1942 měl Admiral Hipper napadat takzvané arktické konvoje zásobující SSSR a účastnil se i útoku proti legendárnímu konvoji PQ-17. 30. listopadu 1942 vyplul společně s kapesní bitevní lodí Lützow a šesti torpédoborci k útoku proti konvoji JW-51B. Na Silvestra se utkal v Barentsově moři se šesti britskými doprovodnými plavidly. Hipper byl poškozen v bitvě s britskými lehkými křižníky HMS Sheffield a HMS Jamaica, ale podařilo se mu potopit minolovku Bramble a torpédoborec Achates. Debakl operace rozzuřil Hitlera, který nařídil, aby byly všechny velké hladinové lodě vyřazeny a peníze investovány do výstavby ponorek. Admirálu Karlu Dönitzovi se naštěstí podařilo přesvědčit Hitlera, aby hladinovou flotilu úplně nezlikvidoval. Křižník se vrátil do Německa a byl vyřazen z provozu kvůli opravám. Loď ale nikdy nebyla nikdy opět opravena do provozního stavu. 3. května 1945, bombardéry RAF těžce poškodily loď kotvící v Kielu. Její posádka pak loď v kotvišti potopila a v červenci 1945, byla loď vyzvednuta a odtažena do zátoky Heikendorfer.
Admiral Hipper byl rozebrán do šrotu v letech 1948--1952. Lodní zvon je v National Maritime Museum v Greenwichi.
Ing. Filip Klasna , 19.11.2017 Poslední Úprava 19.11.2017