HLADINOVÉ LOĎSTVO

ČLÁNKY: 

LETADLOVÉ LODĚ: 

Graf Zeppelin

Flugzeugträger B 

BITEVNÍ LODĚ:

Bismarck 
Tirpitz

BITEVNÍ KŘIŽNÍKY:

Gneisenau
Scharnhorst

KAPESNÍ BITEVNÍ LODĚ:

Admiral Graf Spee 

Admiral Scheer 
Deutschland / Lützow
 

TĚŽKÉ KŘIŽNÍKY:

Admiral Hipper 
Blücher 
Prinz Eugen 
Seydlitz 
Lützow 

LEHKÉ KŘIŽNÍKY

Emden 
Königsberg
Karlsruhe
Köln 
Leipzig 
Nürnberg 

TORPÉDOBORCE:


NEPŘIPRAVENA NA VÁLKU

  Když v září roku 1939 začala druhá světová válka, Kriegsmarine rozhodně nebyla připravena na to, co mělo přijít. Oproti ostatním mocnostem byly počty lodí Kriegsmarine jen zlomkem toho, proti čemu se měla postavit. Po začátku války byl Plán Z který měl Kriegsmarine dodat dostatečnou sílu k tomu, aby se vůbec mohla s námořnictvem Francie nebo Velké Británie měřit, stále ještě v raných fázích. Zkrátka...síla a počty lodí nebyly adekvátní vůči tomu, kolik jich bylo pro tak obří konflikt a proti tak početnému a silnému nepříteli potřeba Početní sílu vlastně Němci na moři nikdy neměli, přesto se jim mnohdy dařilo nepřítele překvapit a ze začátku války ho i porážet.

 


Nejslavnější loď Kriegsmarine, Bitevní loď Bismarck.
Nejslavnější loď Kriegsmarine, Bitevní loď Bismarck.

 Velení německého námořnictva v letech předválečných věřilo, že v nejbližší době válka proti Velké Británii nehrozí a Polsko s Francií se zdáli jako nepřátelé, se kterými by se do jisté míry mohly německá plavidla měřit. Nepředpokládalo se, že by bylo možné střetnout se s Home Fleet dříve, než na konci roku 1940, to především kvůli kompletaci velkých bitevních lodí jako Bismarck a Tirpitz (druhá z lodí byla nakonec dokončena až v roce 1941). Díky kterým by v případném střetu získali němečtí námořníci převahu, zapotřebí by však samozřejmě bylo i dalších lodí, jako byly ty letadlové. 

Je sice pravda, že od roku 1938, kdy se napětí mezi Berlínem Londýnem stupňovalo do extrémů (a to samozřejmě nejen mezi Londýnem...Ale i Paříží, především díky územním nárokům na Československo.), Kriegsmarine byla nucena zrychlit stavbu svých lodí, ale přesto nikdo nepočítal s tím, že by válka začala dříve, jak za tři nebo čtyři roky.  Nakonec se vše událo jinak a i hladinové námořnictvo bylo nasazováno zcela novým a odlišným způsobem, což bylo následkem nedostatku lodí obecně. Navíc byly velké lodě postupem času ztráceny...

Slavnostní spouštění letadlové lodi Graf Zeppelin na vodu
Slavnostní spouštění letadlové lodi Graf Zeppelin na vodu

SLOŽENÍ KRIEGSMARINE

Po vypuknutí války se hladinová složka německé flotily skládala ze dvou bitevních křižníků, dvou zastaralých bitevních lodí z první světové války, čtyř těžkých křižníků, s tím, že pátý se dokončoval v průběhu září, ze tří kapesních bitevních lodí, šesti lehkých křižníků, několika desítek zastaralých ale i moderních torpédoborců no a v neposlední řadě námořnictvo disponovalo mnoha podpůrnými loděmi menšího tonáže. 

Nesmíme taktéž zapomenout na to, že ještě před válkou byly na vodu spuštěny kolosy jako Graf Zeppelin, Bismarck, Tirpitz nebo několik moderních torpédoborců, které ale zatím nebyly schopné nasazení. Oproti jiným velkým světovým loďstvům, například tomu Francouzskému, Italskému ale i Americkému byla Kriegsmarine velmi malá, přesto však hned na začátku války dokázala dosáhnout několika taktických vítězství. (více v záložce Bitvy)

Bohužel však kvůli politickým tlakům, mnohem větší viditelnosti úspěchů ponorkových skupin v Atlantiku mezi lety 1939 - 1943 a faktu, že Kriegsmarine nedokázala překonat své úspěchy loďstva z roku 1940 a 1941 + začala ztrácet velmi drahé a velké lodě,(Bismarck, Blücher...) již více méně ztratilo plnění Plánu Z váhu, přesto však funkční plavidla stále pokračovala v akcích a napadala obchodní lodě spojenců. Jistou naději na obnovu a více financí získala hladinová flotila roku 1943 kdy rapidně vzrostly ztráty ponorek a zároveň se snížila jejich účinnost v potápění konvojů. Jako příklad snahy o obnovu uvedeme znovu-nastartování stavby několika větších bitevních a letadlových lodí. Rok na to se však vše opět obrátilo o 180 stupňů a Plán Z byl definitivně zrušen.

Torpédoborec Z39 třídy Zerstörer 1936A po válce ve službách Amerického námořnictva
Torpédoborec Z39 třídy Zerstörer 1936A po válce ve službách Amerického námořnictva

PLÁN Z

Plán na výstavbu hladinového loďstva mezi roky 1939 - 1946 s tím že celá výstavba byla zahájena několik měsíců před začátkem druhé světové války. Program se proslavil především díky konstrukčním plánům na výstavbu obřích bitevních lodí třídy H39-H44 a také plány na inovativní konstrukce, jako letadlové bitevní lodě a podobně. 

Diskuze o výstavbě nových lodí začala v Německu ve třicátých letech. Vedení Kriegsmarine v té době pracovalo se dvěma variantami plánu. První plán počítal se stavbou velkého ponorkového loďstva a relativně malé skupiny lodí sloužících k pobřežní ochraně. Druhá možnost, ze které nakonec částečně Plán Z vycházel, plánovala výstavbu velké variety lodí a menší flotily ponorek. Zhruba  polovině války se tyto plány volně prolnuly. Více o jednotlivých konceptech se později dozvíte na těchto stránkách. 

Dle programu měla nakonec roku 1946 disponovat až 800 plavidly různých tříd - 13 bitevních lodí a bitevních křižníků, 4 letadlové lodě, 15 kapesních bitevních lodí, 23 křižníků, 22 velkých torpédoborců, dále nespočet menších podpůrných a eskortních plavidel, nebo jiných typů lodí. Finanční prostředky k výstavbě by překročili až 33 miliard říšských marek a Kriegsmarine by navíc potřebovala nabrat asi 250 000 nových námořníků.  

Michal Pekař, 12.11.2017 Poslední Úprava 19.11.2017 

Kriegsmarine.cz 
Verze 0.1.6 Všechna práva vyhrazena 2017-2017
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky